CASCA ECO

 

Const. MIU

 

 

            La început, a vândut câteva sute. După numai o săptămână, avea comenzi din toate localităţile învecinate. Seară de seară, după ce făcea „casa”, îşi freca palmele de bucurie că, în sfârşit, a dat lovitura. În mai puţin de o lună, îi ieşiseră şi actele pe firmă şi ajunsese să aibă un lanţ de magazine în toată ţara. Afacerea mergea ca pe roate: ajunsese să fie number one  în lume.

            Avea un prieten, ofiţer la unitatea de artilerie, de la marginea oraşului. Împreună, mergeau deseori la pescuit şi chiar dacă nu totdeauna veneau cu peşte, bucuria lor erau micii şi pieptul de pui la grătar, dar mai cu seamă berea, care niciodată nu era îndestulătoare, căci lui îi plăcea să povestească şi, la poveşti, avea nevoie de udătură.

            Îşi aminti că într-o seară, ofiţerul îl sunase că ar vrea să se întâlnească la „o blondă” – aşa spuneau ei, când aveau chef de bere.

             Salut, Cosmine! Ia zi, doctoraş, merge treaba? se interesă ofiţerul.

           – I-am sunat p-ăia de la Braşov, să-mi spună dacă au vreo veste din America… Îţi spusesem acu’ o lună că am de gând să plec la o fermă din Texas.  Patronu’  are porci şi vaci şi are nevoie de veterinari… Aci nu mai merge! Un tratament, două pe zi şi aşa, din an în paşti, mă mai duc împreună cu doctoru’ Tilică, prin satele apropiate, să-l ajut la jugănit porci… Ce să-i faci, dacă n-au venit americanii, când îi aşteptau alde bunicu, o să meargă nepotu la ei!

   Şi ce-au zis?

            – Să mai aştept. Ştii că americanii-s scrofuloşi la datorie, când e vorba de acte…

           Paul Miu umplu iar paharele, ciocniră şi, după ce-şi aprinse o altă ţigară, îi zise prietenului său:

   Io zic să nu te grăbeşti cu plecatu’ !… Am ceva tare!

           Şi pentru că văzu că cel din faţa sa îl priveşte cu mirare şi neîncredere, ofiţerul continuă:

            – Ştii că prin ordonanţă de guvern ni s-au dat şase luni să reducem „şeptelu’”, că cică nu ne primesc ăia în NATO… M-au chemat la Bucureşti şi mi-au zis să mă ocup de echipamentu’ rămas nefolosit, după ce diminuăm efectivu’… Să fac un centralizator de la toate unităţile din ţară.

             Bine-bine, şi ce treabă am eu? făcu plictisit doctorul.

           – Stai aşa, nu te grăbi!… I-am zis unui general, de prin minister, care se ocupă de chestia asta, că nu vreau comision. Mie să-mi dea căştile! În rest, treaba lor ce fac cu restu’, nu mă interesează.

            – Păi, dacă nu vrei comision, la ce dracu te mai înhami la treaba-asta! se supără Cosmin Ştefănescu. Şi strivi cu năduf ţigara de marginea scrumierei. Vezi doar că lumea bună aleargă după comisioane, că acolo e bătaia peştelui, nu pe baltă, cum facem noi…

             – Nu te înfierbânta, mă, omule, că nu eşti la linia erotică! mai spuse ironic ofiţerul.

            – Hai, nu mă mai fierbe în suc propriu. Zi cu ce vrei să te ajut? Ce dracu ţi-a mai trecut prin cap?

            Făcu semn să li se mai aducă două beri. Prietenul său sorbi o înghiţitură cu zgomot şi apoi continuă:

            – Nu de pomană am cerut căştile! Facem din ele strecurători. Materialu’ e ca lumea şi dacă dăm câteva găuri acolo, o să avem strecurători eco –  cullender green! preciză Paul Miu. Tu o să te ocupi cu desfacerea produsului, eu cu aprovizionarea cu „materie primă”… Deschidem şi firmă, cu acte în regulă! Nu ca bulangii-ăştia, care fac afaceri cu statu’ şi-l trag în piept!

 

            După jumătate de an, la aceeaşi masă, cei doi asociaţi au pus la cale extinderea afacerii.

           – Vreau să lansăm pe piaţă un nou produs, având la bază aceeaşi „materie primă”, spuse doctorul, ajuns între timp manager general.

           – Aşa îmi placi, doctore! făcu admirativ asociatul.

           – Dacă tot te lauzi că ai pile la Guvern, zi-le la ăia să mai dea încă o ordonanţă de urgenţă, şi la trusou’ pentru nou-născuţi să adauge şi câte una bucată oliţă de noapte. Tot ecologice şi tot din căşti.

           – Nu-i rea ideea… Nu-i rea, pe cuvântu meu!… Dar pentru gemeni sau tripleţi, cum facem?  Că vin vremuri căcăcioase!

CASCA_ECO

Lasă un răspuns

