IN MEMORIAM – Marion MANOLESCU

Prof. Dr. Const. MIU

La Marion Manolescu, poetica privirii e indisolubil legată de cea a gândului, acesta din urmă fiind ales de poet spre a complini vidul sufletesc: „M-ai privit/ indelung/ mi-ai zâmbit/ descultă de gânduri/ si-ai plecat/ nestrigată/ cu o lacrimă/ pe obraz”. Sau, in alt loc: „Un gând/ imi striveste/ sub unghii/ singurătatea”. Dacă gândul mai poate defini eul poetic, adevărul este unul himeric, vecin cu fantasticul pe care il incumbă realitatea: „ In strana/ tăcerii/ gândul/ imi rămâne/ veghe/ si adevărul/ nu-l mai pot/ auzi/ decât/ cu urechea/ pe care/ Van Gogh/ mi-a tăiat-o/ cu disperarea/ luminii

Insingurat, eul poetic isi declară neputinta depăsirii conditiei umane: „ nu mai pot să-mi acord/ nici o iertare/ deschid fereastra/ si mai arunc/ in afară/ câte o parte/ din mine” sau „aripile mele/ nu mă mai pot/ ridica/ deasupra rugului/ pe care să-mi ardă/ gândul/ plin de drumuri/ uitate”. Rămânerea intr-un trecut al erosului este, in egală măsură, neputintă de a se desprinde total de acesta, dar si hrană pentru sufletul insinguratului: „si risipit in ispite/ nu mai pot/ să-nfloresc/ decât/ in umbra/ ce-ti mângâie/ destinul uitat/ pe degetul vremii”.

Până la publicarea volumului de faţă,Marion Manolescu a încercat două experienţe poetice: în Pribeag printre gânduri (ediţie bilingvă, româno-franceză,editura Ex Ponto,Constanţa, 2005),poetul propunea o poetică inedită pentru eul aflat în postura unui pribeag pe tărâmul gândurilor . Autorul relua câteva teme biblice,pe care le prelucra , evidenţiind astfel condiţia omului modern-aceea a unui pribeag , (fie el şi printre gânduri), în căutarea sinelui

Când abordează profanul, Marion Manolescu,se opreste la secvenţe fie din literature română fie din cea universală. Spre pildă Ana lui Manole este o ceraţie în care “rolurile se inversează. Dacă in prima strofă , actul zidirii înseamnă expurgarea de “frigul mâniei”, în cea de-a doua , acelaşi act are valoare curativă: ”Zideşte-mi privirea /in miazănoapte/să poţi simţi /căldura iubirii.” (p.98). Prima strofă a poeziei Eu, alt Ulise este o replică la un vers al unui psalm arghezian: ”M-am legat de catarg/să aud şi să văd /dar n-am pipăit –s.n. (p82). Strofa a doua are mesajul explicit,de altfel rezumând idea fundamentală a acestei creaţii: ”Vâslaşilor/le-am turnat /ceară-n urechi/să vadă că adevărul /nu-i pentru toţi .” (p.82).

Modern prin forma poeziilor, ca si prin problematica abordata , poetul Marion Manolescu – ajuns la al patrulea volum de versuri(Internet cafe, editie bilingva: romana -franceza,Editura Exponto,Constanta,2009) – rămâne, sub aspect afectiv un romantic incurabil.

Fiorul liric vine de pe coridoarele inimii de etern indragostit . Sub aspectul acesta ,merita citata poezia Reverenta ,publicata mai intai de noi in revista METAMORFOZE:”Ascunde-ti tacerea /in palma mea/stanga/sa-mi fii mai aproape /de inima//Iti voi face /o reverenta /adanca /pana in singele meu/si-ti voi da imprumut /simbolul @/de care atarn/indragostit”(p. 6).

Noutatea volumului consta in utilizarea unor termeni si simboluri specifice internetului .Insa ,prin trairile pe care le sesizam in fiecare creatie ,acestea sunt umanizate.Elocvente sunt poeziile Iconita:”Te sun/pun cameramweb in functiune/si astept /sa-mi accepti/sentimentele/virusate de emotie//Odoamna indiscreta /care-mi spioneaza mereu pasii/imi spuns sa-ti las /un mesaj…”(p.20).

La împlinirea unui an – 18 iulie – de la despărţirea de poetul Marion MANOLESCU,

REDACŢIA revistei METAMORFOZE aduce un modest omagiu

„ultimului poştaş”, care cu aripi de înger trimite câte o misivă de dor

cititorilor săi.

Dumnezeu să-l odihnească!

Lasă un răspuns

